homepage kopzorgen forums
HelpZoekenInloggen
Registreren

[ 3 berichten ] 
 Zo is mijn spanningshoofdpijn (voorgoed) verdwenen 
Auteur Bericht

vr 28 mei, 2010 15:08 Bericht Zo is mijn spanningshoofdpijn (voorgoed) verdwenen

Beste mensen,

Vele jaren geleden had ik bijna dagelijks zeer heftige hoofdpijn en wel zodanig dat ik soms de neiging had om met mijn hoofd tegen een muur te bonken. Ooit heb ik "opgepikt" dat mijn hoofdpijn wel eens met met (ongemerkt en ongewild) onjuist aanspannen van spieren te maken kon hebben. Ontspanningsoefeningen doen was het devies. Welnu, dat heb ik gedaan en met zodanig succes dat ik nooit meer hoofdpijn heb: ik voorkom (inmiddels ook weer ongemerkt) dat er hoofdpijn komt. Hieronder heb ik een instructie afgedrukt; deze instructie is het resultaat van experimenteren met onstpannen. Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben. Dat ik ondanks verdwenen hoofdpijn toch ronddwaal op dit forum komt doordat ik -helaas- een reuze aneurysma in mijn hoofd heb ontwikkeld, gevolgd door hersenoedeem en vier (!) cystes; samen met 7 x coilen (inbrengen van platina "kruldraadjes") in het aneurysma zorgen zij voor gekmakende pijn in mijn hoofd. Mijn vragen hierover horen niet in dit forum, dus hier komt dan mijn instructie:

* ga op een bank of een bed liggen;
* neem een kussen dat je kunt "opfrommelen" en plaats dit kussen onder je nek en wel zodanig dat je hoofd vrij kan draaien;
* zorg dat je je polsslag continue kunt voelen, zonder daar inspanning voor te hoeven doen (ik druk met mijn rechterhand licht op de slagader in de linkerpols);
* draai je vrijhangende hoofd een paar maal om er zeker van te zijn dat je hoofd echt vrijhangt. Herschik het kussen zonodig;
* voel je hartslag zonder echt te gaan tellen, want dat levert alleen maar spanning op. Ik vermoed dat je hartslag gejaagd aanvoelt, want dit is meestal het geval bij heftige spanningshoofdpijn;
* sluit je ogen;
* ga zeer bewust je lichaam af en ontspan ook weer bewust de spieren van dat deel van je lichaam dat je in gedachten hebt;
* terwijl je dit doet, adem je volledig in en -belangrijk!- ook weer volledig en compleet uit. Als het goed is, kun je op een zeker moment bij het inademen "achter" je adem komen (vergelijkbaar met "op adem komen" na bijvoorbeeld hardlopen, het gaat om die diepe(re) teug);
* probeeer bij het in- en uitademen buik- en borstademen af te wisselen;
* ben je bij je hoofd en nek aangekomen met onspannen, bedenk dan dat je daar veel spiergroepen moet onspannen. Voor je nek geldt: onspan door je hoofd rustig van links naar rechts en terug te rollen. Eindig met je hoofd in de neutrale stand;
* zoek in gedachten de aderen in je nek op en geef jezelf opdracht om het bloed door die aderen goed te laten doorstromen (zelf zet ik denkbeeldige kraantjes open);
* ga na of je hartslag inmiddels (flink) is gedaald. Is dit zo, dan is je ademhaling waarschijnlijk ook (erg) rustig en is je hoofdpijn verdwenen;
* herhaal het onspannen en gecontroleerd in- en uitademen zolang je hartslag en/of ademhaling gejaagd aanvoelt.

Naschrift: Als je dit regelmatig moet doen vanwege heftige hoofdpijn, gaat het "uitzetten" van de hoofdpijn steeds sneller. Omdat je je meer bewust bent van je spieren (met name die in je gezicht, nek en schouders) en de mate van aanspanning, zul je onterecht aangespannen spiergroepen steeds vaker corrigeren voordat ze je hoofdpijn gaan opleveren. Uiteindelijk gaat dit ongemerkt en krijg je nooit meer hoofdpijn die terug te voeren valt op spanning.

Succes!
Egbert Galenkamp.

vr 28 mei, 2010 15:08
Profiel

do 01 jul, 2010 13:50 Bericht Re: Zo is mijn spanningshoofdpijn (voorgoed) verdwenen

Hallo Egbert,

Bedankt voor het plaatsen van deze uitleg. Ik ga het zeker proberen (moet ik mezelf wel dwingen de rust er voor te nemen) en als ik eraan denk je zeker nog even melden hoe het gaat.

Groetjes,
Lynn

do 01 jul, 2010 13:50
Profiel

wo 21 jul, 2010 11:15 Bericht Re: Zo is mijn spanningshoofdpijn (voorgoed) verdwenen

Hallo Egbert, bedankt voor de tip.

Ik heb deze ontspanningsoefening zelf ook al eens ontdekt en hij werkt beter dan welk medicijn dan ook!
Het moeilijkste is om na de oefening niet weer direct de spieren aan te spannen, maar ik denk dat dit zeker aan te leren is.

Succes aan iedereen! Gr.

wo 21 jul, 2010 11:15
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ]